Serviceline
Serviceline Industriële Sensoren
Telefoon +32 3 644 25 00
Fax +32 3 644 24 41
Serviceline Explosiebeveiliging
Telefoon +32 3 644 25 00
Fax +32 3 644 24 41

Pepperl+Fuchs België - 25 jaar actief in de automatiseringsindustrie

Pepperl+Fuchs België is gevestigd in Schoten, naast het Albertkanaal
Pepperl+Fuchs België is gevestigd in Schoten, naast het Albertkanaal

De jaren '80 waren spannende tijden voor België. De intense industrialisering maakte de Belgische markt levendig en welvarend en bracht een schat aan business opportuniteiten met zich mee. Hiermee was de basis gelegd voor een langdurig succesverhaal.  


Eigenhandig uit de grond gestampt

Guy Crets en Marc Van Pelt, de oprichters van Pepperl+Fuchs België
Guy Crets en Marc Van Pelt, de oprichters van Pepperl+Fuchs België

De Belgische markt toonde vele mogelijkheden in de chemische en petrochemische nijverheid. De Antwerpse haven was en is nog steeds het tweede grootste chemiecentrum ter wereld (na Houston, Texas). Antwerpen was ook de thuishaven voor General Motors. Andere grote automobielproducenten zoals Ford, Volkswagen, Renault en Volvo waren verspreid over België. Dankzij deze lokale interessante activiteiten en de wereldwijde internationalisering, besloten de eigenaren van Pepperl+Fuchs om een Belgische vestiging op te richten.

Guy Crets en Marc Van Pelt zijn de twee heren die Pepperl+Fuchs destijds eigenhandig uit de grond stampten. Tijdens de beginjaren gebruikten zij de privé-woning van Guy Crets als kantoor. In 1992 was de expansie echter zo groot dat ze een eigen kantoorgebouw aankochten. In 1999 verhuisden ze vervolgens naar een groter kantoorcomplex in Schoten, nabij Antwerpen. Op deze locatie is Pepperl+Fuchs België vandaag nog steeds gevestigd.


Ontwikkeling business van Europa tot Afrika

De voortdurende groei hield niet op. Om de samenwerking tussen de verschillende dochterbedrijven te bevorderen, voerde Pepperl+Fuchs in 2005 een regionalisering door. Marc Van Pelt licht de onderliggende motivatie voor deze stap toe:

Samen met het corporate management zetten we ons rond de tafel om alle dochterbedrijven optimaal in regio’s onder te verdelen. We baseerden onze beslissingen op twee belangrijke parameters, namelijk taal en cultuur. Het spreekt voor zich dat de Belgische meertaligheid een verbindingspunt vormde tussen Nederland, Frankrijk en Luxemburg. De link met Afrika was snel gelegd: het Frans is in vele Afrikaanse landen de moedertaal en het Nederlands lijkt sterk op het Afrikaans dat gesproken wordt in Zuid-Afrika. De regio West-Europa+Afrika was hierbij een feit. De activiteiten in Afrika beginnen intussen zeer concreet te worden en zullen in de toekomst een belangrijke rol spelen in de groei van de regio.


Economische obstakels overwinnen

Hoewel de economische situatie soms uitdagend was voor de Belgische industrie, heeft Pepperl+Fuchs stand gehouden. Guy Crets onthult wat een belangrijke factor was om deze obstakels te overwinnen: “Onze missie is de hoogst mogelijke standaard aan kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid te leveren in alles wat we doen. We blijven innoveren en stellen de wens van de klant voorop. Dergelijke toewijding brengt altijd op en staat je toe om moeilijke tijden te doorstaan.”

Innovatie in combinatie met stabiliteit


De afdeling Systems+Solutions demonstreert een voortdurende zoektocht naar innovatie. Deze engineeringsactiviteit is opgericht om de vraag van de klant naar totaaloplossingen in plaats van aparte componenten te beantwoorden. “Wij willen individuele klantentoepassingen zo eenvoudig, efficiënt en veilig mogelijk maken. Dit is waar iedereen bij Pepperl+Fuchs zich elke dag opnieuw voor inzet. We kunnen dus stellen dat onze medewerkers, met hun toewijding voor deze missie, de sleutel zijn van het succes waarmee Pepperl+Fuchs België de afgelopen 25 jaar gezegend is.” vult Guy Crets aan.

Na deze opmerking komt het vast niet als een verrassing dat Marc Van Pelt (Managing Director België) en Guy Crets (Global Industry Manager Process Equipment) vandaag nog steeds voor het bedrijf werken. Voldoen aan de behoefte van de klant is geen korte termijn missie voor de heren die hun business activiteiten in de jaren '80 eigenhandig uit de grond stampten.